Українців планують штрафувати за проживання на зйомних квартирах
Тільки нещодавно президент України – Петро Порошенко заявляв, що українці нині живуть в найкращих умовах безкрайньої демократії, як уряд відверто підправив своїми діями слова гаранта. Українців планують штрафувати за проживання на зйомних квартирах. Така дія спрямована буде для всіх громадян, які тепер будуть штрафувати за мешкання не за місцем реєстрації.
Закон України «Про свободу пересування та вільного вибору місця проживання в Україні» з 2004 року редагується вже безліч разів. Тепер уряд готує нечуване доповнення до закону, а саме введення штрафів у розмірі до 1700 гривень за проживанням не за місцем реєстрації. Саме така новина в першу чергу здивувала 10 мільйонів українців – а саме стільки наших співгромадян, представлених експертами, сьогодні живуть не за місцем реєстрації.
Правда, після таких заяв, представники влади намагалися зберегти своє обличчя. Яке і без того давно врачене в ході невдалих “реформ”, і заявили, що їх знову невірно зрозуміли. Мовляв, ніхто не збирається штрафувати українців за проживання не за місцем реєстрації, штрафуватимуть лише за «надання невірних даних про фактичне місце проживання».
Як влада збирається дізнаватись про “непроживальщиків”? Методи, які вже широко обговорюються: починаючи від традиційного опитування сусідів і закінчуючи установкою спостережних відеокамер. Це друге пропоноване нововведення в закон «Про свободу пересування та вибору місця проживання».
Ось тільки лякає не сам закон, не штрафи та й взагалі таке відношення до людей. Давайте копнемо глибше, уряд знову починає “закривати” українців, прив’язуючи їх до місця реєстрації. Це вже торкнулося дітей: тепер у батьків вже виникають труднощі з тим, щоб віддати їх у кращу школу в інше місце (стосується безкоштовних муніципальних шкіл). Цілком можливо, що українці прив’яжуть і до “своєї” лікарні. Вибір “сімейного лікаря” залишається, але тільки в рамках районної поліклініки.
Але що найгірше, постраждають сотні тисяч українців, які живуть на квартирах, що не використовуються, і не зареєстрованих в них. Та й власники цього житла теж! Адже давно не секрет, що держава просто не може спати уночі через те, що українці, які здають в оренду квартиру, не платять жодних податків у бюджет. А бюджету-то для всіх нардепів на “розпил” не вистачає, тому вони гризуться через доступ до корита! Але ще більше жаба душила народних виборців через те, що «незаконно» здають свої квартирки бабульки ще й отримують субсидії на ці самі квартири. Адже те, що у цих бабульок пенсії 1500 гривень, і свої квартири вони здаються не з гарного життя, живучи у своїх дітей за шафою, цю владу точно не хвилює.
Ловити «нелегальних орендарів» раніше, мабуть, не було законних підстав. За те тепер з’являється можливість під виглядом перевірки «достовірності даних про проживання» вислідкувати, де живе, щоб потім вияснити, які квартири здаються орендарем.
Але ще більше насторожує запропоноване значне спрощення процедури реєстрації. Ні, те, що це можна буде робити в Інтернеті, буквально за кілька хвилин, без необхідності збирати купу довідок, без необхідності встановити штамп в паспорт – це, безумовно, чудово. Ми ж всі знаємо, як раніше необхідно було пройти сім кругів пекла, за однією довідкою.
Однак автори законопроекту вирішили піти ще далі: тепер для прописки не потрібні і погодження власників житла! Їх потім просто сповістять (а може й не повідомлять, забудуть), що в їх квартирі вже зареєстрований новий житель. А якщо господарю квартири це не сподобається, то він може піти пожалітися! Куди саме, не вказується – можливо в суд, а можливо в “Рошен”.
Що ж це виходить, тепер кожен бажаючий може зареєструватися в нашій квартирі, без всякого дозволу і взагалі без нашого відому?! Причому, йому за це грозить, максимум, штраф у 1700 гривень. Так, серйозний аргумент шахраїв та “жартівників”, тому що 1700 гривень – це ціла пенсія, дві стипендії або середня тижднева заробітна плата. Але разом з тим квартирні аферисти і ті, хто бажають насолити власнику квартири можуть легко заблокувати продаж квартири або обмін нерухомості. Як? Да дуже просто: без відома господаря в квартирі прописуються діти, інваліди або інсультні бабусі, хто-небудь з категорії “незворотні особи”. І поки теперішній господар квартири або її покупець будуть бігати з кляузами, добиваючись анулювання фальшивої реєстрації жителя-примари, пройде багато часу. Але не варто робити раптові висновки про те, що уряд вирішив внести в закон дану поправку, ідучи назустріч побажанням квартирних аферистів.
Ні, це, образно виражаючись, непродуманий побічний ефект. А ось головна задумка видно була зовсім іншою – хоча, втім, вона також може бути використана для фальсифікації, але тільки не на ринку нерухомості, а під час виборів. Що ж в тому, що одночасно із спрощенням процедури реєстрації місця проживання, буде спрощена процедура реєстрації виборця . І буквально кожен українець може всього за добу приїхати в будь-яке місто України, зареєструватися там, де йому вигідніше. Потім перейти на виборчу дільницю, зареєструватися там, проголосувати за кого хочеться – а після цього, ще раз, за добу виписатися і повернутися додому.
Пом’ятаєте, як раніше автобуси возили з дільниці на дільницю найнятих виборців з підробленими відкріпними талонами? Теперь ніяких талонів підроблювати не потрібно, все робиться абсолютно законно за допомогою тимчасової реєстрації. Єдина невелика проблема – зареєструватися так, щоб пізніше цю реєстрацію не визнали «недостовірними даними». Але, знову ж, приписувати будуть тільки на час виборів. Перевірити всіх зареєстрованих ніхто не встигне. Та й в Україні вже існує практика «реєстраційних адрес», за якими вдається десятки, сотні, а іноді й тисячі осіб! Це не видумка: так, у Луганській області за адресою управління соцзахисту було зареєстровано 15 тисяч (!) Якби переселенців із зони АТО. І якщо п’ятдесят дивізій пенсіонерів спромоглися зареєструвати в офісі самоврядування, то що завадить тимчасово зареєструвати 10 тисяч виборців у офісі однієї з політичних партій?
Мабуть, що така “реформа” приймається як раз з прицілом на вибори 2019 року. Але якщо в рамках президентських виборів вона, мабуть, небажана (як ні переміщуй виборців по країні, загальний результат однаковий), то при голосуванні на одномандатних округах, а також на місцевих виборах такі кочуючі виборці можуть кардинально вплинути на результат голосування.